3D tisk a lego WeDo

3D tisk a tiskárny Prusa - moderní technologie v akci

3D tisk je dnes běžně dostupnou technologií, kterou využívají nejen profesionálové, ale i školy a hobby nadšenci.

Jak 3D tisk funguje?

3D tisk využívá aditivní metodu, což znamená, že materiál je nanášen vrstvu po vrstvě, dokud nevznikne finální objekt. Na rozdíl od klasických výrobních metod, jako je obrábění, kde se materiál odebírá, je 3D tisk téměř bezodpadový a šetrnější k životnímu prostředí. Nejčastěji se využívá metoda Fused Deposition Modeling (FDM), při které se plastový filament (například PLA nebo PETG) taví a ukládá na tiskovou podložku podle digitálního modelu. Tato metoda je cenově dostupná a hodí se pro širokou škálu projektů, od jednoduchých prototypů až po složité funkční díly.

Využití 3D tisku ve škole

V naší škole mají žáci přístup k pěti 3D tiskárnám Prusa, na kterých si v rámci výuky informatiky zkouší vlastní návrhy. Pracují s programy jako Tinkercad, Blender nebo SketchUp, kde modelují své projekty, a následně si je tisknou. Tímto způsobem si osvojují nejen práci s moderními technologiemi, ale také principy 3D modelování a prototypování.

Ve vzdělávání nachází 3D tisk široké uplatnění. Studenti mohou vytvářet modely buněk, molekul, historických památek nebo geometrických tvarů, což jim pomáhá lépe pochopit probíranou látku. Tiskárny lze využít i k výrobě pomůcek pro žáky se speciálními potřebami, například hmatových map nebo přizpůsobených nástrojů.

Kromě toho mohou školy tisknout náhradní díly, organizéry nebo učební pomůcky, čímž ušetří náklady a zpřístupní moderní technologie studentům. Díky tiskárnám Prusa je 3D tisk snadno dostupný a otevírá nové možnosti pro kreativitu, vzdělávání i technickou praxi. Studenti se učí nejen práci s moderní technologií, ale také principy návrhu, prototypování a inovací.

Výuka robotiky na naší škole

Od letošního školního roku probíhá výuka robotiky v nově zrekonstruované učebně.

Žáci mají k dispozici stavebnice Lego WeDo 2.0, díky kterým se učí stavět a ovládat roboty. Jednotlivé aktivity jsou primárně zaměřeny na rozvoj algoritmického prostředí. Metodická část výuky zdůrazňuje principy konstruktivismu, projektové metody výuky a ve značné míře je věnován prostor i tvůrčím projektům a praktickým aktivitám v oblasti návrhu a modifikace algoritmu i práce s robotickou stavebnicí. U žáků společné programování a projektování podporuje rozvoj spolupráce a komunikačních dovedností.

Základní škola Němčice nad Hanou

Ředitelka školy:
Mgr. Hana Matušková 
582 386 579, 606 605 214
skola@zsnemcicenh.cz

Sborovna (omlouvání žáků):
582 386 537

Kancelář:
Jana Kantorová, 
Vanda Dokoupilová
582 386 259 

Školní družina:
582 386 263

Školní poradenské pracoviště:
PhDr. Magdalena Nováková
582 386 202, 776 280 820
magdal.novak@seznam.cz

Vedoucí jídelny:
Václava Budíková
582 386 050

Cookies - © 2025 ZŠ Němčice nad Hanou